Wednesday, November 28, 2007

Nađeno...


Ovo sam tražila.A ja, kad nešto tražim, znam da budem poprilično manična bez obzira da li mi je to što tražim zaista potrebno. Danima sam tražila riječ, nedavno, i satima pričala o tome koju riječ tražim, i nazrela je hiljadu puta u nekim drugim riječima i izmučila nekoliko ljudi tjerajući ih da je traže sa mnom. I onda je, slučajno, tamo gdje sam najmanje očekivala (tako to i bude) nađem. I ništa ne uradim sa njom, ni jednom je od tad ne upotrijebim (i nije neka riječ, čitava joj težina stade u to traženje, nađena više nije nizašta).
Tako mi je, juče ili prekjuče, kroz glavu prošla rečenica,jedan dio neke poznate mi priče i potrošila mi je čitav jedan dan. Ko je to rekao? Kad? Gdje sam to pročitala? Gdje sam zapisala (a znam da jesam)? Zašto uopšte vučem po kući neke sveske iz devedesetih (ne sjećam se da mi je Haksli dolazio u ruke posle 2001)?
I šta će mi to uopšte? Da ponovo pročitam? I, šta s tim? Ja sam već znala o čemu taj odlomak govori!
Morala sam ga naći, jer je to bio jedini način da smirim beskrajnu traku misli o tome( a da nije možda...).
I nađoh ga danas, u petoj svesci koju sam prelistala.I opet, ne znam šta bih sa njim, nađenim.
Evo, Haksli...

"Sad uviđam da je prava draž intelektualnog života - života posvećenog učenosti, naučnom istraživanju, filozofiji, estetici, kritici - njegova lakoća. On je zamenjivanje složene stvarnosti jednostavnim intelektualnim šemama; zamršena zbivanja života mirnom i formalnom smrću. Neuporedivo je lakše znati mnogo, recimo, o istoriji umetnosti i imati duboke ideje o metafizici i sociologiji, nego lično i intuitivno znati dovoljno o svojim bližnjima i imati zadovoljavajuće odnose sa svojim prijateljima i ljubavnicama, svojom ženom i decom. Pravo življenje je mnogo teže nego sanskrit, ili hemija, ili ekonomske nauke. Intelektualni život je dečja igra; zato su intelektualci skloni da postanu deca - pa onda maloumnici i najzad, kao što politička i industrijska istorija poslednjih vekova jasno pokazuje , samoubilački ludaci i divlji zverovi. Potisnute funkcije ne umiru; one se izopače, pobune se i vrate primitivnosti. Ali mnogo je lakše biti intelektualno dete, ili ludak, ili zver, nego skladan, odrastao i zreo covek."

1 comment:

  1. Nisi uopste morala da ga nadjes...znas. Baci, bre, te sveske, iz devedestih. Pi, pi! Ne ponovile se. A ni Haksli. On se i moze citati samo u devedesetim.

    ReplyDelete